dinsdag 18 februari 2014

Wat zou ik anders hebben kunnen worden?



Hij was verbitterd en gemeen, een alcohol- en drugsverslaafde die zichzelf enkele malen bijna het leven benam. Nu zit hij voor de rest van zijn leven in de gevangenis vanwege de moord op een cassiëre van een slijterij die "hem in de weg stond".

Hij heeft 2 zonen, die een kleine elf maanden na elkaar geboren zijn. Van hen groeide er één op om "net als zijn vader" te worden: Een drugsverslaafde die leefde van stelen en het bedreigen van anderen, totdat ook hij de gevangenis in ging vanwege een poging tot doodslag.

Met zijn broer daarentegen is het heel anders gelopen: een man met drie kinderen die geniet van zijn huwelijk en echt gelukkig lijkt te zijn. Als regionale bedrijfsleider van een belangrijke nationale onderneming vind hij zijn werk zowel uitdagend als bevredigend. Hij is lichamelijk fit en is niet verslaafd aan alcohol of drugs. Hoe kan het zijn dat deze twee jonge mannen zo verschillend zijn gebleken, terwijl ze in bijna dezelfde omgeving zijn opgegroeid?

Aan beiden wordt persoonlijk gevraagd,
zonder dat ze het van elkaar weten:

Waarom is je leven zo geworden?

Verbazingwekkend genoeg geven ze beiden
precies hetzelfde antwoord:

"Wat zou ik anders hebben kunnen worden
met zo'n vader?"


Conclusie

Vaak worden we verleid om te geloven dat gebeurtenissen ons leven leiden. En dat onze omgeving ons heeft gevormd tot wie we vandaag zijn. Er is nog nooit een grotere leugen verteld. Het zijn niet de gebeurtenissen in ons leven die ons vormen, maar onze overtuigingen van wat deze gebeurtenissen betekenen.

Bron: Awaken the giant within
Anthony Robbins

14 opmerkingen:

  1. Waarom , waarom !? Eerst en vooral , ouders zijn doorgeefluiken aan een ander individu ! Zelf heb ik drie kinderen en zijn totaal verschillend van karakter . En maar goed ook !
    Zelf kom ik uit een gezin van zes en enkel heb ik nog goed contact met de jongste ! We zijn zo verschillend van karakter ! Vreemd vanal kom ik beter met vrienden overeen dan met eigen familie ! En ik mag voorlopig oef zeggen , mijn kinderen zijn alle drie op goede weg , hopelijk blijft dat zo , fingers crossed !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Owh ja, zo lekker om zo;n antwoord te geven. En als je dan geen vader hebt, dan zeg je zeker, ik kon niets worden zonder vader. Je hebt ook een eigen keuze.

    Love As always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ..en bijna was ik een stukje over 'verslaving' begonnen...dit zou zeker niet mijn invalshoek geworden zijn! Goed dat ik dit hier tegen ben gekomen. Lijkt me beter zo'n stukje goed te overdenken, in ieder geval vind ik dit wat ik hier lees erg kort door de bocht.
    Zo zie je maar Diana, het stukje heeft z'n werk gedaan bij me.
    Dank je. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het zal wel niet door de vader alleen komen, maar ook je karakter en je ingesteldheid spelen daar voor een groot stuk in mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mogge Diana
    ja een netelige kwestie , als je als kind je vader niet hebt gekend
    ik had een pracht vader en heb goed contact met de familie
    denk dat toch ook omgeving - vrienden enz enz er iets toe doen
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Net als Walter vind ik het stukje een beetje kort door de bocht.
    Ja je hebt invloed op je leven en ja je hebt keuzes tussen ja en nee, iets te doen of niet en eventueel hoe je het doet.
    En dan is er nog een hoop meer dat erbij komt kijken en het verhaal bepaalt.............................
    De grens van positiviteit begint daar waar de realiteit zich aandient.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja, we hebben onze ouders als voorbeeld, en hoe je het ook wendt of keert
    er blijft daar wat hangen, je gaat wat op ze lijken,
    maar je bent ook meester van je eigen gedachten ,
    je wordt wat je denkt...

    mooi stukje Diana,

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goedemorgen Diana,

    Ik zeg altijd dat iedereen de smid van z'n eigen leven is. Hij en zij.
    Je kan je niet verschuilen achter opmerkinegn zoals in dit verhaal. Hoe je ouders ook zijn, je kan altijd anders doen.
    Niet makkelijk voor veel mensen, en dat realiseer ik me ook. Daarom oordeel ik er ook niet over.

    Niet iedereen bezit de kracht zich te onttrekken aan het leven waarin hij/zij opgroeit.

    Ik wens je een fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je krijgt altijd iets ervan mee. Maar ik denk dat je daar lessen kan uit trekken om zeker niet te doen, wat je is voorgedaan.
    Sommige dingen heb ik onbewust overgenomen, maar die zijn positief. Enkele negatieve puntjes tracht ik te vergeten, al kan ik mijn karakter niet meer veranderen omdat het mss door omstandigheden zo gevormt is. Maar ik ben geen herhaling van mijn ouders bijv. Alle goeds ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kijk en als de zoon nu leeft met de gedachte ik wil niet zoals mijn vader worden en ga het anders doen dan krijg je de verschillen...
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De genen krijg je al bij de geboorte mee, en de jaren daarna krijg je steeds en steeds meer de kans om je leven in eigen hand te nemen en er iets goeds van maken...!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Toen ik bovenstaand stukje las, moest ik meteen aan mijn vader denken. Hij heeft een heel zware en moeilijke jeugd gehad. De oorlog overleefd op tulpenbollen. Geen vader, een moeder die niet naar haar acht kinderen omkeek. Zwervend door alle hoeken van Nederland, raakten alle broers en zussen het contact met elkaar kwijt. Mijn vader heeft veel meegemaakt, hij praat nergens over. Wat ik van hem weet, heb ik van mijn moeder.
    Maar in plaats van een slechte vader te zijn, is hij voor mijn broer en mij de liefste vader die we ons maar kunnen wensen. Hoe slecht hij het zelf thuis gehad heeft, was voor hem juist de drijfveer om het voor zijn eigen kinderen beter te doen. En zoiets siert elk mens. Je hebt niet alles in handen, maar je bent en blijft wel zelf de baas wat je van je leven wilt maken.
    Prachtig en waardevol blog!
    liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mijn ouders gaven gelukkig een goed voorbeeld en ik als ouder probeer ook de juiste waarden aan mijn zoon door te geven. Maar soms heb je het niet in de hand, ik vind het altijd spijtig dat er veralgemeend word dat het aan de opvoeding ligt

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb veel meegemaakt in mijn jeugd en heb andere keuzes gemaakt .Maar hoeveel beter ben ik ervan geworden ,hoeveel beter is mijn leven dan ??
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter