zondag 6 april 2014

De schoonheid van imperfectie


Vier regels uit het nummer Anthem van Leonard Cohen. Een tekst die gaat over het omarmen van onvolkomenheden in plaats van die te bestrijden. In alles zit immers een barst. Een barst die voor jou net zo karaktervormend is als de kwaliteiten die je in huis hebt. Het lied gaat over dat je goed bent zoals je bent. Je hoeft niet te streven naar een verbeterde versie van jezelf. Juist wanneer je je eigen onvolmaaktheid en die van anderen aanvaard, kun je vanuit verbinding met jezelf groeien in je ontwikkeling. Vanuit de kracht die verborgen zit in kwetsbaarheid kun je verbinding aangaan met anderen, zo elkaar aanvullen in kwaliteiten en samen unieke doelen realiseren.

A crack in everything

De zin a crack in everything komt voor in een oud verhaal over een man die zijn been verloor. Hij trok zich terug in een klooster. Zijn boosheid op het leven weerspiegelde zich in de tekeningen die hij maakte van gebarsten vazen en andere beschadigde dingen. Ze stonden voor zijn eigen gebrokenheid. In de loop van de tijd vond hij innerlijke rust en veranderde zijn visie op het leven. Toch bleef hij kapotte vazen tekenen. Zijn leermeester vroeg op een dag aan hem:

"Waarom teken je de vazen nog steeds met barsten erin? 
Voel je je nog niet geheeld?"

De man antwoordde:

"Jawel, en datzelfde geldt voor de vazen. 
Via de scheur komt het licht binnen."

In alles zit een barst, maar juist daar komt het licht door naar binnen. Dit geldt ook voor jouw en mijn barsten. Mensen worden op een bepaalde manier mooier wanneer ze hun imperfectie omarmen en tonen. Ze zijn meer tastbaar. Vanuit het jezelf laten zien in de volledigheid van wie je bent, ervaar je dat anderen ook hun gedachten en gevoelens meer gaan delen. Via jouw kwetsbaarheid creëer je een opening naar de kwetsbaarheid van anderen. Er ontstaat een bedding waarin iedereen zijn plek kan vinden. Vanuit eigenheid ontstaat open communicatie en van daaruit kun je tot gedragen besluiten komen. Samen wordt het pad bewandeld dat leidt tot optimale samenwerking in het verlengde van collectieve dromen en ambities zonder die van jezelf te verloochenen.

Het is spannend en vraagt om lef om jezelf te zien zoals je bent en om dat wat is te tonen aan anderen. Het bijzondere is echter dat het zelfvertrouwen toeneemt daar waar je je imperfecties toestaat. Wanneer naast de macht de onmacht er ook mag zijn, win je aan kracht. Ditzelfde geldt voor andere polariteiten. Leer ze bewandelen. Juist wanneer je dat onder ogen ziet wat je het liefste onderdrukt en juist wanneer dat er mag zijn wat je liever niet laat zien, vind je een vorm om er mee om te gaan. Dat kan het jezelf ontwikkelen zijn of het vinden van de juiste samenwerking met anderen. Het kan ook zijn:

Dit is het, en dat is goed genoeg.

Het is bijzonder om keer op keer te ervaren dat geldt dat dat wat er van jou vanuit je volle overtuiging mag zijn er voor anderen dan opeens ook mag zijn. Hoe fijn is dat?

Begin opnieuw

Terug naar Leonard Cohens Anthem. 
Aan het begin van het nummer zingen de vogels:

Begin opnieuw, sta niet stil bij
wat je bent kwijtgeraakt of bij wat gaat komen.

De zin bevat een nastrevenswaardig advies. Naast dat je met je toekomst bezig bent, gun ik je van harte dat je in het Hier en Nu kunt leven. Wat je doet hoeft niet perfect te zijn. Als we wachten op perfectie komen we immers nooit waar we willen zijn. Maak van elke dag iets moois!

Anthem

The birds they sang
at the break of day
Start again
I heard them say
Don't dwell on what
has passed away
or what is yet to be.

Ah the wars they will
be fought again
The holy dove
She will be caught again
bought and sold
and bought again
the dove is never free.

Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack in everything
That's how the light gets in.

We asked for signs
the signs were sent:
the birth betrayed
the marriage spent
Yeah the widowhood
of every government --
signs for all to see.

I can't run no more
with that lawless crowd
while the killers in high places
say their prayers out loud.
But they've summoned, they've summoned up
a thundercloud
and they're going to hear from me.

Ring the bells that still can ring ...

You can add up the parts
but you won't have the sum
You can strike up the march,
there is no drum
Every heart, every heart
to love will come
but like a refugee.

Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in.

Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in.
That's how the light gets in.
That's how the light gets in.

14 opmerkingen:

  1. Leonard Cohen krijgt bij jou een interessant logje dat leuk was om te lezen....scheur in de vaas las ik het liefst, want het ligt het meeste bij het menselijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Diana,
    Ik heb veel werk van Leonard Cohen op vinyl. Geweldige tekstschrijver, en de muziek, het zo speciaal dat het mooi is.
    Ik heb genoten van het verhaal van de man en zijn vazen.
    Het kan voor velen een inspirerend verhaal zijn.
    Zelf heb ik mijn barsten al overwonnen/omarmd.

    Ik wens je een warme zondag. x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kende het verhaal van de scheur in de vaas, blijft een mooi wijs verhaal.
    Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, het verhaal van de vaas ken ik wel, en ook de muziek van Leonard..!
    Nog een fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. prachtig gesproken lieve Diana, we willen dat alles maar zo perfect is, maar dat streepje licht door de barst, kan je dag helemaal opfleuren :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En dat bewijst maar eens dat iets wat niet aan de normale norm voldoet, nog steeds mooie dingen kan laten zien.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mogge Diana
    ja velen willen alles maar heel en op regel
    terwijl een klein barstje toch geen ramp hoeft te zijn
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben ook niet perfect, en ik ben ook geen alleskunner. Je eigen tekortkomingen zien is grensverleggend. Iemand om hulp vragen ook. Zo kan de lamme de blinde helpen....
    Als je de ene gescheurde emmer in een andere gescheurde emmer zet, met de scheuren tegenover elkaar; dan kun je er toch nog water in dragen zonder dat je veel verliest.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Elk leven en elk hart vertoond wel eens een barst, een niet te lijmen ding, een pijn enz ... je moet er mee verder, en probeer blij te zijn met de mooie dingen die primeren. Alle goeds ...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ach ik heb vele kleine barstjes denk ik ! Soms wil ik gehele bladzijden uit mijn levensloop scheuren . maar toch heb ik een soort trots , wat ik al bereikt heb , wat en waar ik al bezocht heb. Ik weet vanwaar ik kom .m maar die barstjes hebben de rest ook heel sterk gemaakt ! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben het zo ontzettend eens met dit blog. Perfectie vind ik namelijk saai! Zelfs op mijn trouwdag was ik blij dat er (kleine) dingen mis gingen. Het tekent je dag ;-)
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  12. dat was heel leuk om te lezen. prachtig gedicht. Je neerleggen bij imperfectie is perfectie!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter