dinsdag 1 april 2014

Wat is jouw emotionele intelligentie?


Een hoog IQ kan je misschien wel ver brengen op bijvoorbeeld een specifieke prestatieladder, maar voor algeheel succes is ook je zogeheten Emotie Quotient (EQ) van belang. Het EQ geeft je emotionele intelligentie aan. Dit omvat sociale en emotionele capaciteiten: hoe goed je bent in het verwerken van emotionele gebeurtenissen, of je in staat bent andermans emoties te herkennen, hoe je met relaties (zowel liefdes-, familie- en vriendschappelijke relaties) omgaat. Kort door de bocht gezegd, geeft je EQ je emotionele evenwicht aan.

Omgaan met gevoelens staat ook niet los van je rationeel denken. Het speelt juist een belangrijke rol in het maken van beslissingen. Een juist evenwicht tussen IQ en EQ bepaalt je levenssucces: men zegt dat succes voor 20% door IQ en 80% door EQ wordt bepaald.

Wat vind jij van deze emotionele intelligentie en hecht jij waarde aan EQ-testen? Geloof je dat dit bijdraagt aan je levenssucces? Vind je emotionele intelligentie belangrijk in jouw leven? Of hecht je meer waarde aan IQ? Mocht je het EQ wel enorm belangrijk vinden, kun je hier een aardige test doen.

De vijf belangrijkste EQ-eigenschappen zijn:

Zelfkennis

Mensen met een hoog EQ hebben het vermogen om de eigen denkwijze, mogelijkheden en onmogelijkheden te kunnen inschatten en daar conclusies uit te trekken.

Optimisme

Mensen met een hoog EQ denken positief over hun eigen mogelijkheden en laten zich niet snel uit het veld slaan.

Afzien

Mensen met een hoog EQ kunnen het opbrengen om te werken aan iets wat ze op lange termijn willen.

Empathie

Mensen met een hoog EQ kunnen zich goed verplaatsen in de gevoelens van anderen.

Sociale vaardigheden

Mensen met een hoog EQ kunnen goed met zowel bekenden als vreemden omgaan.

11 opmerkingen:

  1. testje is gedaan, het klopt eigenlijk wel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mogge Diana
    ook bij komt de test wel aardig overeen met mij
    mooi eilandje hé , ook ik heb de centen niet , maar ik breng het ons digitaal
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hecht weinig waarde aan dit soort testjes.. maar wel leuk om te doen als je tijd hebt, uitslag is meeststal voorspelbaar, het gemiddelde van het gemiddelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. test klopt wel Diana, ik scoor hoog, dat verbaast me niet:-)
    leuk om te doen :-)
    dag dag een heerlijke dag wens ik jou,

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mogguh Diana,
    Ik heb de test gedaan:
    In het algemeen is je emotionele intelligentie hoog. Dat wil zeggen dat je op een uitstekende manier om weet te gaan met de emoties van jezelf en anderen. Emotionele intelligentie bestaat echter uit 5 aspecten. Hieronder kun je zien hoe je op elk van deze aspecten scoort en of je misschien toch nog ergens een zwakke plek hebt.
    Een goeie score vond ik zelf, maar ik herken me er ook in. Leuk om eens die test te doen.
    Ik wens jou een hele fijne dag x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha geen tijd voor je test moet een andere keer maar...en heb het eigenlijk niet zo op die voorspelbare uitkomsten haha
    Maar goed doe de test vanavond wel even ...puur nieuwsgierigheid whahaha...groetjes en geniet je dag

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Had ik de test ingevuld, viel ineens de verbinding weg ;-( Jammer, maar wel een leuke test om te doen.
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik weet goed wie ik zelf ben en weet de uitslag van de test al voordat ik hem in gevuld heb.

    Toch wel leuk dit soort testen natuurlijk.

    Love As Alwyas
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grappig, alleen zo voorspelbaar.
    Fijne dag vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik dacht dat ik als sterrenbeeld vis empatischer was. Misschien een paar vragen te politiek correct ingevuld......

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter