maandag 13 februari 2012

De kracht van symboliek en de zin van het toeval

Een aantal tips om synchroniciteit te herkennen:

Letten op dingen die je opvallen (soms gaan er een paar jaar over ... dit hangt af van je bewustzijnsgraad) Er even bij stilstaan, je afvragen "waarom" gebeurt dit? Beseffen dat de interpretatie voor iedereen verschillend kan zijn. Kijken naar de functie of rol van het voorwerp waar iets mee aan de hand is: waarvoor dient het, waarvoor wordt het gebruikt? Ruimer / Overdrachtelijk denken en toepassen op je eigen gedrag

Hoe het toeval interpreteren?

Vragen stellen

Wanneer je er wil achter komen wat het toeval je wil duidelijk maken, kan je je zelf een aantal vragen stellen (of in dialoog gaan met iemand op dezelfde golflengte of een spiritual coach is vaak nog efficiënter):

Wat waren mijn gedachten op het moment van het voorval? Vaak hebben je gedachten die je hebt op het moment zelf te maken met de reden of betekenis ervan.

Welke elementen zijn betrokken en welke betekenis hebben ze? Hieronder een paar voorbeelden van betekenissen ter illustratie.

Welke impact heeft dit voorval op mij?

Wat stoort er me?

Hoe belangrijk is het?

Als het gaat om een item dat een bepaalde functie heeft, vraag je je af welke rol of functie er speelt.

Wat is de impact als deze functionaliteit niet meer werkt?

Wat verandert er dan voor mij?

Hoe wordt mijn dagelijkse leven beïnvloed hierdoor?

Wanneer het duidelijk is voor jou wat de betekenis is van de rol die het item speelt, kan je deze overdrachtelijk gaan toepassen op je eigen leven en kom je erachter wat het lot je probeert duidelijk te maken. Vaak gaat het over onbewust gedrag. Het toeval is dan een uitnodiging om hier bij stil te staan. Het voorval wil je bewust te maken van je eigen (onbewust) gedrag. Meestal gaat het dan om een ingebakken oude gewoonte die je eigenlijk niet meer dient, die jou steeds weer in problemen brengt, die jou niet niet meer vooruit helpt of je het leven moeilijk maakt.

Een voorbeeld maakt dit duidelijk:

Een tiental jaar geleden kocht ik een fiets. Na verloop van tijd werkte de versnelling niet meer goed. Op dat moment stoorde me het niet omdat ik toch niet zo heel veel fietste en ik maakte er weinig of geen gebruik van. De laatste jaren echter gingen we vaker fietstochten maken aan zee en vond ik het toch handig om ze te kunnen gebruiken, dus ging ik naar de fietsenmaker voor herstelling. Geen herstellen aan. Bizar. Om één of andere technische reden was het niet mogelijk om de kapotte versnelling te herstellen. Ik legde me er bij neer. Weer een paar jaar later begon het me wel echt te vervelen dat de versnellingen niet werkten en besloot ik een nieuwe fiets te kopen. Ik fietste met mijn spiksplinternieuwe fiets naar huis. Onderweg: versnelling kapot. Dit kon geen toeval meer zijn. Ik realiseerde me toen dat die kapotte versnelling me iets wilde vertellen, maar wat? Hoe kom ik daar achter?

Interpretatie

Wat is (voor mij ) de belangrijkste functie van een versnelling op mijn fiets?

Een versnelling maakt het mij gemakkelijker te fietsen in moeilijkere omstandigheden, bijvoorbeeld bij tegenwind of bergop. Dus wanneer ik me in een moeilijke fiets-situatie bevindt, kan ik beroep doen op mijn versnelling om het mezelf makkelijk te maken. Ik ga dan niet echt sneller vooruit, in sommige gevallen ga ik zelfs vertragen maar ik kan blijven doorfietsen op een aangename manier.

Wat is de impact van het defect van de versnelling?

Ik kan geen beroep doen op een hulpmiddel om het mij makkelijk te maken. Ik moet mij extra inspannen bij tegenwind of bergop, het is onaangenaam en ik word er moe van.

Overdrachtelijk maken een linken naar eigen gedrag

Mijn versnelling is kapot, het werkt dus niet meer. Ik kan er van uit gaan dat er innerlijk bij mij iets niet meer werkt dat verband heeft met de werking van een versnelling. Dat ik een oude gedrag gewoonte heb die er voor zorgt dat ik in moeilijke omstandigheden geen hulpmiddel heb om het voor mezelf makkelijker te maken. Of misschien maak ik het mezelf moeilijker dan nodig? Ik besluit om het er over te hebben met mijn man. Voor een denk type zoals ik zelf werkt dat het beste: een gesprek aangaan hierover met iemand die op dezelfde golflengte zit.

"Maak ik het mezelf overbodig moeilijk?" vraag ik aan mijn man. Hij kan dit volmondig beamen en voegt er aan toe: "jij maakt de dingen soms zo ingewikkeld voor jezelf. Je haalt jezelf soms veel te veel verantwoordelijkheid op je nek, hierdoor breng je jezelf vaak in de nesten. Je zou het jezelf veel makkelijker kunnen maken wanneer je het manier van werken of omgaan met bepaalde situaties aanpast"

Het klopte helemaal. Niet zo leuk om toe geven. Het kostte me natuurlijk ook wel wat inspanning om mijn handelen aan te passen maar ik ging er op letten. Bij elke situatie die zich vervolgens aanbod ging ik letten op hoe ik het aanpakte. Soms betrok ik anderen erbij om een andere kijk te hebben en ging ik de zaken anders aanpakken. Mijn fiets versnellingen zijn ondertussen hersteld en werken prima. Ik kan nu dankbaar zijn om het feit dat ze kapot gingen want het inzicht heeft mijn leven een stuk makkelijker gemaakt. Ik kan nu kiezen welke versnelling ik voor mezelf instel, met welke snelheid ik door het leven loop en zorg ervoor dat ik het mezelf niet te moeilijk maak.

Herkennen en interpreteren:

Lijstje met woorden die je kan gebruiken bij de interpretatie van toevalligheden:

Auto
= communicatie

Een auto dient om je in het verkeer te begeven, heeft dus te maken met communicatie en omgaan met mensen.

Bagage
= eigendommen

Iets wat je meesleept, met je meedraagt, kan positief of negatief zijn: talenten of ballast (onverwerkte emoties)

Water
= gevoelens, emotie

Lek in de waterleiding = gevoelens die wegvloeien, ongecontroleerde gevoelens

Zweet
= gevoelens die je kwijt moet

Zee ziekte
= ziek worden van gevoelens

Verstopping
= moeilijk uiten van gevoelens

Regenjas
= bescherming tegen emoties

Boek
= informatie opdoen

Platte batterij
= geen energie meer

Lamp
= verlichting

licht werpen op, inzicht krijgen

Paspoort
= identiteit

GSM
= communicatie

Bliksem
= ontlading van spanning

Televisie
= je kijk op de wereld

Dood
= loslaten, opgeven

Geld
= waarde

Portefeuille
= eigenwaarde

Salaris
= eigenwaarde

Schulden
= gebrek aan eigenwaarde

Snurken
= aandacht vragen

Ruud Heijblom (www.schoolofluck.nl) heeft een speciale test ontwikkeld voor zakenmensen om te kijken of zij synchroniciteit ervaren.

De test bestaat uit de volgende vragen:

Heb je wel eens op het punt gestaan een zakelijke relatie op te bellen, terwijl deze persoon dan juist op dat moment contact met je opneemt.

Vreesde je op een afspraak te laat aan te komen om te ontdekken dat je toch nog op tijd was omdat iets onverklaarbaars je daarbij van dienst was? (bijvoorbeeld een rij wachtenden verdween plotseling)

Heb je wel eens een extra budget ontvangen uit een onbekende/onverwachte bron en je dit bedrag op dat moment precies nodig had?

Heb je wel eens in een wanhoop gezocht naar een stukje informatie dat je echt nodig had, en dit op een verrassende manier ter beschikking kwam?

Heb je wel eens een zakelijke relatie ontmoet op een totaal onverwachte, (verre) plaats?

Was je zakelijk bezien ooit op de juiste tijd en plaats?

Heb je ooit een merkwaardig en betekenisvol toeval ondervonden die een bevestiging is dat je bij het juiste bedrijf werkt of de juiste klant hebt?

Ben je wel eens van een planning afgeweken om te ervaren dat dit (achteraf) heel goed bleek uit te pakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie achter