vrijdag 6 juli 2012

Scheiden doet lijden


Ouders besluiten te scheiden, kinderen niet. Die hebben het er maar mee te doen. Niet een paar jaar, maar de rest van hun leven. Gescheiden ouders worden gescheiden grootouders. Een scheiding heeft dus levenslange gevolgen.

Als echtpaar kun je scheiden, als ouders niet. Wat een scheiding voor kinderen dan zo moeilijk maakt is dat ze moeten kiezen, iets wat ze tot het uiterste hebben proberen te vermijden. Er is niets schadelijker voor kinderen dan te worden verplicht partij te kiezen voor de ene ouder, tegen de andere. Dat gaat zo tegen de existentiële loyaliteit van het kind in, dat het er wel schade van moet ondervinden.

Basiszekerheiden zoals betrouwbaarheid
en vertrouwen verdwijnen.

Trouw van kinderen is zo sterk dat het haat bij hen oproept als zij hun ouders moeten verloochenen. Haat tegen diegene die tot verloochening aanzet, maar vooral ook zelfhaat.

Else-Marie Van den Eerenbeemt
Door het oog van de familie

3 opmerkingen:

  1. inderdaad, en soms word ik bang als ik aan de komende generaties denk...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik mag niet oordelen, maar men scheid tegenwoordig te makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan me enkel maar aansluiten bij jullie.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter