vrijdag 12 oktober 2012

Leer zelf lucide dromen


De ontdekking

Je eigen dromen bepalen is mogelijk. In de vorige eeuw ontdekte Frederik van Eeden dit en publiceerde erover. In de volgende jaren werd er regelmatig onderzoek naar gedaan waaruit interessante resultaten kwamen.

Op een nacht in 1913 stak de auteur Frederik van Eeden een sigaar op toen hij zich herinnerde dat hij deze gewoonte had afgezworen. Meteen daarna besefte hij echter dat hij aan het dromen was, zodat hij ongestraft nog een paar trekken kon nemen. Triomfantelijk stapte hij met de sigaar in zijn mond de kamer van een vriend binnen: 'Ik zei tot hem, zeer wel overlegd en bedachtzaam: 'Zie je wat ik doe?' En toen hij me niet begreep, vervolgde ik: 'Ik rook. En toch heb ik mij voorgenomen niet meer te roken. Maar nu droom ik, en nu rook ik toch in mijn droom, en ik heb er al het plezier van.' Toen ik dit gezegd had, trok ik nog met vol overleg aan den sigaar en ik had genoegen omdat ik mijn voornemen niet had gebroken en toch het plezier van roken had.

Van Eden was zich er in zijn droom van bewust dat hij aan het dromen was. Hij noemde zulke ervaringen heldere dromen en hield er in hetzelfde jaar een voordracht over voor een parapsychologische vereniging in Londen. Van Eden vertelde zijn gehoor dat hij in de afgelopen vijftien jaar al 352 heldere dromen had genoteerd. Tijdens deze dromen had hij naar eigen zeggen een min of meer volledig zelfbesef. Hij kon zich zijn dagleven meestal goed herinneren, hij kon doelbewust handelen en hij kon de droomwereld zeer duidelijk waarnemen, terwijl hij tegelijkertijd wist dat hij nog steeds sliep. De heldere dromen traden bijna altijd in de vroege ochtend op, ze duurden vrij kort en gingen vaak gepaard met een groot geluksgevoel.

Leer zelf lucide dromen

Lucide leren dromen is best eenvoudig. Wanneer je je dromen leert onthouden en regelmatig reality checks uitvoert zal de kans snel toenemen dat je je eerste lucide droom krijgt.

Lucide dromen zijn dromen waarin de dromer zich bewust is van het feit dat hij of zij droomt. Het is eenvoudig te leren! Let hierbij wel op, sommige mensen hebben de eerste nacht dat ze lucide proberen te dromen al een lucide droom, bij andere mensen kan dit weken of zelfs maanden duren! Lucide leren dromen gebeurd in verschillende stappen, welke hieronder in de juiste volgorde zal worden behandeld:

Je dromen onthouden

Je kunt 's nachts de meest fantastische lucide ervaringen beleven, als je je dromen niet onthoudt heb je er nog niets aan. Dit is ook de reden dat je dromen onthouden bovenaan staat in deze lijst. Het is echter zo dat veel mensen zeggen 'maar ik droom 's nachts niet hoor', dit is niet waar. Ieder mens droomt ongeveer vijf keer per nacht, alleen niet iedereen onthoudt zijn dromen. Om je dromen beter te leren onthouden kun je het volgende doen: zeg tegen jezelf voordat je gaat slapen een aantal keer 'ik wil mijn dromen onthouden'. Je hersenen zullen hier op ingespeeld raken en je zult hierdoor je dromen 's nachts beter onthouden. Wil je ook 's morgens je dromen beter herinneren dan is het aan te raden wakker te worden voor je wekker, of een radiowekker te gebruiken. De kunst is namelijk om zo rustig en langzaam mogelijk wakker te worden. Vervolgens is het eerste waar je aan moet denken: 'wat heb ik net gedroomd'. Hoogstwaarschijnlijk ben je wakker geworden tijdens je REM slaap dus was je aan het dromen op het moment dat je wakker werd. Nu ga je een poosje rustig nadenken en proberen zo veel mogelijk van je droom te herinneren. Als je dit gedaan hebt pak je het kladblok en de pen van je nachtkastje en schrijf je je droom op. Als het nog geen tijd is om op te staan, leg je je spullen weer op je nachtkastje en slaap je weer lekker verder.

Realiteits check

In je dromen kunnen de raarste dingen gebeuren en je neemt ze voor waar aan. De meest absurd gevormde of gekleurde voorwerpen komen voorbij en de niet oplettende dromer vind het allemaal prima. De wel oplettende (lees: beginnend lucide) dromer heeft hier echter veel voordeel aan! Juist dit soort voorwerpen zijn een teken dat je aan het dromen bent. Wanneer je dus de volgende keer in je dromen vijf meter hoge varkens ziet langskomen moet je jezelf bedenken dat je aan het dromen bent. Dit is echter niet zo makkelijk als het lijkt, je slaapt immers en het overgrote deel van je hersenen is uitgeschakeld. Het leren herkennen van deze rare voorwerpen moet dus een automatisme worden, iets wat je jezelf overdag aan kunt leren. Wanneer je eens in de zoveel tijd, bijvoorbeeld bij een rare of onverwachte gebeurtenis jezelf afvraagt of je misschien droomt, zul je dit 's nachts tijdens je dromen ook gaan doen.

Goede controles om te kijken of je droomt zijn bijvoorbeeld het kijken naar een klok of je horloge. Neem de tijd goed in je op en herhaal hem eventueel. Kijk vervolgens weg en een seconde of wat later weer terug naar je klok. Wanneer je droomt zal er hoogstwaarschijnlijk een compleet andere tijd aangegeven worden dan de tijd die je onthouden hebt. Andere goede controles zijn proberen te vliegen of lichtknopjes indrukken. Vliegen lukt alleen in je dromen en lichtknopjes hebben in dromen de nare eigenschap niet te werken. Wanneer je ze indrukt gaat het licht meestal simpelweg niet aan. Het beste teken is echter een persoonlijk teken. Droom je dus regelmatig over vogels, dan is het een goed idee om dat jouw persoonlijke droomsymbool te maken. Zie je overdag dus een vogel in de lucht is het eerste wat je doet een 'reality check', het nakijken (op eerder genoemde manier) of je droomt of niet. Op deze manier zul je nog vaker over vogels gaan dromen en zal het in je dromen een automatisme worden een reality check uit te voeren wanneer je vogels ziet.

En hoe verder?

Als je nu het lucide dromen onder de knie hebt is het zaak leuke dingen te doen met je dromen. Je kunt sociale situaties oefenen, vliegen, of gewoon lekker doen waar je zin in hebt! Het is in het begin echter wel lastig om lucide te blijven in je droom. Wanneer je droom lijkt te vervagen wordt het aangeraden om rondjes te gaan draaien in je droom. Je hersenen zullen bewust worden dat je nog steeds slaapt en de kans is groot dat je weer lucide wordt. Een leuk, maar soms irritant verschijnsel daarentegen is zogeheten 'false awakenings', iets wat vele beginnende lucide dromers zullen meemaken. Je hebt het gevoel dat je echt wakker wordt, maar dit droom je slechts. Je droomt dus dat je wakker wordt en in je bed ligt. Wakker worden is wederom een goed moment voor een reality check dus!