donderdag 28 maart 2013

Citaten over katten


"Er bestaan maar twee manieren
om te ontsnappen
uit de triestheid van het bestaan:
muziek en katten."

Albert Schweitzer

"Een kat streelt zich niet,
zij streelt zich aan ons."

Antoine de Rivanol

"Een kat komt als je ze roept,
tenzij ze wat beters te doen heeft."

Bill Adler

"Om een evenwichtige kijk te hebben op de dingen
moet degene die een hond heeft om hem te aanbidden
ook een kat hebben om hem te negeren."

Peter Darbo

Zelfs de kleinste kat
is een meesterwerk"

Leonardo da Vinci

Kijk uit voor mensen
die niet van katten houden.

Iers gezegde

Als je met een kat speelt,
moet je haar krabbels niet erg vinden.

Jiddisch gezegde

Als een muis een kat uitlacht,
is er een holletje in de buurt.

Nigeriaanse uitdrukking

Wie goed voor katten zorgt,
zal heel gelukkig getrouwd zijn.

Frans gezegde

De dromen van de kat
zijn met muizen gevuld.

Arabisch gezegde

De kat die slagroom op haar snorharen heeft,
zal een goed excuus moeten vinden.

Russisch gezegde

Als het donker wordt,
zijn alle katten luipaarden.

Indiaans-Amerikaans gezegde

Honden hebben bazen,
katten hebben personeel.

**

Katten laten pootafdrukken
achter op je hart.

**

Van katten kun je veel leren
over omgang met mensen.

Barbara Rutting

Het is toch wel grappig
dat honden en katten de mens beter kennen
dan dat de mens zichzelf kent.

Eleanor H. Porter

Ik heb een opwindend leven geleid dat vol was met hoogtepunten en nederlagen. Het waren elf katten en een hond die mij in elke situatie trouw waren - en zelfs nog na hun dood. Ik hoop voor u dat u zulke kinderen, vrienden, beschermers en levenspartners heeft.

Prof. Otto W. Fischer

Van alle schepselen Gods is er maar één dat zich niet laat onderwerpen. Dat is de kat. Als de mens gekruist zou worden met de kat, zou dat voor de mens een verbetering betekenen, maar voor de kat een verslechtering.

Mark Twain

Het beschermen van dieren is geen hobby, maar een serieuze, morele verplichting ten opzichte van het volk, de overheid en de menselijkheid.

Manfred Kyber

Echte rust
zit in een zittende kat.

Jules Renard

Ik hou van varkens.
Honden kijken naar ons op.
Katten kijken op ons neer.
Varkens behandelen ons als gelijke.

Sir Winston Churchill

Als een kat zou kunnen praten
zou hij kunnen zeggen:

"Hé, ik zie het probleem niet!"

Roy Blount Jr

Als een hond op je schoot komt zitten,
is dat omdat hij je lief vindt;
als een kat dit doet,
is dat omdat je schoot warmer is.

Alfred North Whitehead

Vrouwen en katten doen wat ze willen
en honden en mannen
moeten zich hier maar bij neerleggen.

Alan Holbrook

Zoals iedere katteneigenaar weet,
bezit niemand een kat.

Ellen Perry Berkeley

Honden komen als ze worden geroepen;
katten ontvangen de boodschap
en komen er later op terug.

Mary Bly

Kattenhaters komen
in hun volgende leven
terug als muis.

Faith Resnick

Katten houden steeds rekening met de mens
en zijn erg attent.
Er is geen beter gezelschap
dat eens mens kan wensen.

Pablo Picasso

Honden denken dat ze mens zijn.
Katten wanen zich God.

**

Tijd aan katten besteed
is nooit verspilde tijd.

**

Het verschil tussen ma en pa is,
dat ma van de moraal houdt
en pa van katten.

Susy Clemens

Katten schijnen uit te gaan van het principe
dat het nooit kwaad kan
om te vragen wat je wilt.

**

Katten zijn delicate wezens
en ze kunnen de meest uiteenlopende kwalen krijgen,
maar ik ben nog nooit een kat tegengekomen
die aan slapeloosheid leed.

Joseph Wood Krutch

Mijn man zei:
"Ik of de kat ..."
Ik mis hem soms.

**

Mijn man is bij me weg.
De kat was allergisch.

**

Waarom maakt men
geen kattenvoer met muizensmaak?

**

Een geheelonthouder is iemand
die de kater uit de boom gekeken heeft.

Cees Buddingh

Als u in een gracht valt
kunt u best angstig miauwen,
want een kat willen we wel eens redden.

Toon Verhoeven

Een kat komt als je ze roept,
tenzij ze wat beters te doen heeft.

Adler

Liefde is je een kater drinken
omwille van een poes.

C. Eyckmans

Je kunt niet naar een slapende kat kijken
en gespannen blijven.

J. Pauley

Om een evenwichtige kijk te hebben op de dingen
moet degene die een hond heeft
om hem te aanbidden
ook een kat hebben om hem te negeren.

Peter Darbo

Lang geleden werden de katten als goden gezien.
Dit zijn ze nooit vergeten.

**

Een verliefde kater die voor zijn poes
een delicatesse meebracht kreeg te horen:
"Schat wat maak je me toch altijd weer zo blij
met een dooie mus."

Kadé Bruin

Eén enkele kat in huis
maakt het thuiskomen tot thuis zijn.

Pam Brown

Katten willen dat deuren open blijven
voor het geval dàt.

Rosemary Nisbet

Alleen kattenliefhebbers
kennen het genot
van muzikale kruiken in bed,
die nooit afkoelen!

Susanne Millen

Een mens moet hard werken om te zorgen
dat een deel van zijn persoonlijkheid blijft bestaan.
Voor een kat is het zo makkelijk,
hij hoeft alleen maar te plassen
en zijn aanwezigheid is er nog
voor jaren op regenachtige dagen.

Albert Einstein

Ziet u, telegraafkabels zijn een soort hele lange kat. Als je in New York aan zijn staart trekt, mauwt hij in Los Angeles. Begrijpt u dat? En een radio werkt op precies dezelfde manier Het enige verschil is, dat er geen kat is.

Albert Einstein (toen hij gevraagd werd
om de radio te beschrijven.)

Katten zijn een mysterieus soort wezens.
Er gaat meer door hun hoofden heen
dan wij ons bewust zijn.

Sir Walter Scott

Wist je dat Charles Dickens zijn lievelingskat "William"
omdoopte in "Wilhelmina"
nadat ze vijf jongen onder zijn bureau gekregen had?

**

Er is geen mooier geschenk
dan de liefde van een kat.

Charles Dickens

Hoe hard katten ook vechten,
er komen kennelijk toch altijd
massa's jonge poesjes.

**

A cat every day,
keeps the lonelyless away.

**

Katten verstaan alle talen,
behalve als ze dat eventjes
niet zo goed uitkomt!

Peter van Kuyk

"Het zijn allemaal profiteurs die katten, wat kost dat niet allemaal, en wat heb je daar nu aan?". Wel, dan antwoord ik steevast:

"Ze kosten liefde, genegenheid, aandacht, verzorging, een glimlach en een traan.

En dat is de definitie
van Samen-Leven."

**

Poezenpootjes kroelend op mijn schoot
liefde afdwingend met iedere poot
kroelend vragen ze naar nog iets meer
echte liefde doet een beetje zeer.

**

Het enige mysterie aan katten is
waarom ze ooit besloten hebben
dieren te worden.

Compton MacKenzie

De kat zou 's mans beste vriend kunnen zijn,
maar ze zou zich nooit verlagen
om dat toe te geven.

**

Laat iets van de rust
van een kat op mij overgaan.

David Harold Rowbothom

Ze glippen slank en stil,
door spleten, kleiner dan zijzelf.

A. S. J. Tessimond

Katten zijn de baas,
ze laten zich alleen voor de show
door ons bezitten.

**

Ik meen het oprecht als ik zeg
dat ik van katten hou
Een kat is een dier
dat meer menselijke gevoelens heeft
dan de meeste andere dieren.

Emily Bronte

Als een boterham altijd met de beboterde kant op de grond valt en een kat altijd op haar pootjes terecht komt, wat gebeurt er dan als je een beboterde boterham op de rug van een kat bindt en het dier vervolgens laat vallen?

Stephen Wright

Als je de beste plaats in huis wilt,
zul je de kat moeten verplaatsen.

**

Onlangs heeft iemand me een schattig Perzisch katje gegeven ... en nu is het katje van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven.

Evelyn Underhill

Het viel al snel op
dat de kat nergens te bekennen was
als er iets gedaan moest worden.

George Orwell

Katten die een goed tehuis hebben,
zijn eraan gewend dat er de hele tijd
tegen hen wordt gepraat.

Lettice Cooper

Katten zijn net als mannen;
enorme charmeurs.

Walter Savage Landor

Je zou katers
altijd moeten laten helpen, weet je
dan worden ze gezelliger.

Noel Coward

Het is nauwelijks te geloven, maar sommige mensen beweren dat hun katten bijna menselijk zijn en dat bedoelen ze dan als complment!

**

Wat katten het belangrijkst vinden aan mensen is niet hun vermogen om voedsel te produceren (want dat vinden ze vanzelfsprekend), maar hun amusementswaarde.

Geoffrey Household

Ik zou een kat nooit kunnen kwetsen,
ook al kan ik tegen mensen soms ronduit agressief zijn.

A.L. Rowse

Geen huis is compleet
zonder het getrippel van kleine kattenpootjes.

**

Als katten konden praten,
zouden we misschien net zo slecht
met ze kunnen opschieten als met mensen.

**

Het probleem met katten is
dat het ze aan tact ontbreekt.

P.G. Wodehouse

Als ik met mijn kat speel,
dan is het niet duidelijk
of ik me nou met haar amuseer,
of zij met mij.

Michel Eyquem De Montaigne

Wie met katten speelt,
weet dat hij gekrabd kan worden.

Miguel de Cervantes Saavedra
Spaans schrijver en dichter
1547-1616

Steden ontplooien zich, net als katten,
graag 's nachts.

R. Brooke

Wat katten nog eens moeten leren:
de deur achter zich dicht doen.

Cees Buddingh
Nederlands letterkundige
1918-1985

Ik hou van katten
omdat er geen politiekatten bestaan.

Jean Cocteau
Frans schrijver
1889-1963

Ik geloof, dat ook de honden en katten in de hemel komen,
en dat elk schepsel een onsterfelijke ziel heeft.

Maarten Luther
Duits predikant
1483-1546

Katten hebben negen levens,
vlooien tien.

B. Walmsh

Ja hoor, ik wil best je katten voeren.
Zeg maar aan wie.

Loesje

Als de kat van huis is
ga ik mee.

Loesje

Ik hoef mijn kat niet meer te zoeken.
Ik volg hem op twitter.

Loesje

Vragen aan ambtenaren

"Kunt u mij vertellen
hoe ik mijn kat uit de boom kan kijken?"

Loesje

11 opmerkingen:

  1. goeie weetjes over een kat, want hier zit zo'n zwarte ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mogge Diana
    pppfffttt
    bijna voor elke kat een citaat
    dank je voor de felicitaties , ik heb haar een blommetje gestuurd
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Cervantes voor mij! Die klinkt raak,
    net als met bepaalde mensen omgaan, en het deksel op uw neus krijgen. Zelf ben ik niet zo op katten, al vind ik ze wel gezellig. Maar iets in mij schuwt hun valsheid soms. Begrijp je? liefs ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben een echte kattenmama lieve Diana, dus met deze citaten heb je me beslist plezier gedaan... dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. prachtige lieve diana,
    ik wist niet dat er zóveel citaten over katen waren,

    ik ga ze rufus voordragen:-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een kat komt ook wel op je schoot liggen als hij/zij de haren kwijt wil.
    Hier worden de katten geborsteld.
    Met 2 katten in huis is het altijd een vrolijke boel. Nou ja, ze slapen ook vaak.. Maar als ze wakker zijn ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zal deze met die rakkers van ons eens doornemen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amai, dat moesten die beestjes eens allemaal weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dacht dat er geen einde kwam aan je blogje haha
    Ben zelf geen kattenmens maar ben dol op alle (huis)dieren met 4 poten haha...meer dan 4 wat minder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo D.,
    Speciale dieren, de katten. In sommige oude beschavingen werden ze als goden beschouwd en als dusdanig vereerd. Vooral het mysterieuze dat van deze dieren uitgaat, spreekt vaak tot de verbeelding. Hoeveel spreuken bestaan er niet over 'zwarte' katten? In ieder geval een leuk huisdier om de koude winteravonden door te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben altijd een hondenmens geweest, maar na het lezen van: "Een kat komt als je ze roept,tenzij ze wat beters te doen heeft," denk ik dan ik mijn mening maar wijzig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter