dinsdag 12 maart 2013

Citaten over lezen


Ik ben niet alleen gek op boeken, ik hou ook erg van lezen, en maak daar toch nog steeds tijd voor vrij. Hier een aantal van de in de loop der tijd verzamelde citaten over lezen, waar ik altijd instemmend bij knikte als ik ze las.

Lezen was
mijn afleiding en
genoegen, mijn troost
mijn zelfgekozen
verslaving.

Lezen voor de lol,
voor de schitterende
stilte
die je omringt
als je de woorden
van de schrijver hoort
weerklinken in je hoofd.

Paul Auster

Van sommige boeken moet men alleen maar proeven,
andere kan men verslinden en maar enkele
moet men kauwen en verteren.

Francis Bacon
1561-1626

Een goed boek bevalt ons steeds beter
naarmate we ouder worden

Georg Christoph Lichtenberg
1742-1799

Sommige boeken beginnen zo fascinerend,
dat je nauwelijks verder durft te lezen

C. Buddingh

Er is een groot verschil
tussen een enthousiast mens
die een boek wil lezen
en een vermoeid mens
die een boek wil om te lezen

GK Chesterton

Gedachteloos, verstrooid lezen is hetzelfde als wandelen in een mooi landschap met een doek voor je ogen.

Hermann Hesse

Een boek lezen betekent voor de ware lezer: het wezen en denken van een vreemde leren kennen, hem proberen te begrijpen, hem zo mogelijk tot vriend te maken.

Hermann Hesse

Lees liever tien boeken over één zaak of over één man, dan honderd boeken over honderd verschillende zaken.

Georg Brandes

Mijn geliefkoosde schrijvers zijn zij die zich blootgeven
en toch hun kleren aanhouden.

C. Buddingh

Ik heb er nooit spijt van gehad een bepaald boek te hebben gekocht, maar wel kan ik met veel weemoed terugdenken aan die boeken - gelukkig niet zo erg veel - die ik heb moeten laten staan omdat ik er op dat moment geen geld voor had, of zelfs dacht: nu ja, een andere keer maar. Maar die "andere keer" komt vaak nooit weerom.

C. Buddingh

Boeken zijn onzin tenzij ze de lezers helpen het leven te genieten of te verdragen.

Dr Johnson
1709-1784

Een van de voordelen van het lezen is dat het in korte stukken kan gebeuren en onder onvolmaakte omstandigheden.

Robertson Davies

Lezen blijft één van onze weinige prive-activiteiten.

William Jovanovich

Gewone mensen weten er weinig van hoeveel tijd en moeite het kost om te leren lezen. Ik ben er al tachtig jaar mee bezig en heb nog mijn doel niet bereikt.

Goethe

Zodra ik alleen ben, dat wil zeggen zonder boek, ben ik middelmatig: mijn diepgang vermindert.

Jules Renard

Een kamer zonder boeken
is een lichaam zonder ziel.

Cicero

Een leven zonder boeken is onleefbaar.

Erasmus

Lezen is voor de geest
wat sport is voor het lichaam.

Sir Richard Steele

Van alle redenen om een boek te lezen
is plezier wel het meest in ongenade geraakt.

Gerrit Komrij

Wie van boeken houdt gaat nooit alleen naar bed.

**
 
Een goed boek heeft geen einde.

RD Cumming

Het is de goede lezer die het goede boek maakt

Ralph Waldo Emerson

De oudste boeken zijn nog maar pas geschreven
voor degene die ze nog niet heeft gelezen

Samuel Butler

Lezen is het werk van de waakzame geest, het is veeleisend en brengt onder ideale omstandigheden een soort extase teweeg. Dat geeft de ervaring van het lezen een subliem karakter en een kracht die niet wordt geëvenaard door enige andere vorm van communicatie.

EB White

Literatuur is nieuws dat nieuws blijft.

Ezra Pound

Hoe beter het boek,
des te meer ruimte is er voor de lezer.

Holbrook Jackson

Te verwachten dat een mens alles onthoudt wat hij heeft gelezen is hetzelfde als verwachten dat hij alles in zijn lichaam meevoert dat hij ooit heeft gegeten.

Schopenhauer

Waar ze boeken verbranden
zullen ze uiteindelijk ook mensen verbranden.

Heinrich Heine

Soms lees ik een boek met genoegen
terwijl ik de schrijver verafschuw.

Swift

Als men een goed boek uit heeft
is het alsof men afscheid neemt van een goede vriend.

Voltaire

Mensen ontdekken vaak hun verwantschap met elkaar
doordat ze van dezelfde boeken houden.

Samuel Smiles

Het grote bezwaar van nieuwe boeken
is dat ze ons beletten oude te lezen.

Joubert

Een goed lezer is haast even zeldzaam als een goed schrijver.

Willmott



Drie soorten lezers zijn er: een eerste die zonder oordelen geniet, een derde die zonder genieten oordeelt en een middelste, die genietend oordeelt en oordelend geniet; deze herschept eigenlijk het kunstwerk.

Goethe

Velen lezen slechts omdat ze te lui zijn om te denken

Lichtenberg

Na beminnen is boeken verzamelen de opwindendste sport.

Rosenbach

Een goed boek moet ons niet iets geven, maar iets afnemen:
één van onze zekerheden.

Jan Greshoff

Als ik de inhoud en de vormgeving van een boek erg goed vind blijft het, nadat ik het vele malen gelezen heb, nog maanden in het zicht liggen.

Jan Wolkers

Voordat ze in mijn boekenkasten verdwijnen leef ik tussen stapels boeken als tussen bloeiende struiken.

Jan Wolkers

7 opmerkingen:

  1. leuk! en zeggen dat er mensen zijn die nooit of nooit een boek opendoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik las enkel en alleen boeken op vakantie , maar dan ook velen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben niet zo'n boekenlezer, geef mij maar citaten en korte verhalen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou de echte boekenlezer over een paar jaar nog wel bestaan vraag ik me weleens af. Boeken lezen kan zo leuk zijn.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik deed het veel, en ik doe het nog. En mss moest ik dat buiten mijn andere hobbys maar weer eens meer gaan doen. Daar hoef ik mijn ongenoegen niet in te uiten, staat het boek me niet aan leg ik het weg. Nooit is het in mij opgekomen om een auteur af te kraken. Dat doe je niet want een ander leest het mss wel graag. Kwestie van hoe u uw energie erin steekt.
    Anyway, aan de hand van enkele citaten kan ik besluiten ... tot ziens!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gister in de wereld draait door een prachtschrijver...die voorlas uit zijn eigen nieuwe boek. Ja boekenweek maar het mooist vond ik zijn uitleg over contacten via een boek lezen...
    De nieuwe mode tablets om te lezen moeten ook een boekomslag hebben anders kan je niet zien wat iemand leest en er ook geen vragen over stellen. Contact maken :)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter