maandag 11 maart 2013

Citaten over wandelen


Wandelen haalt de haast uit je hoofd. Het maakt open. Er ontstaat ruimte voor wezenlijke vragen. Over de kracht, de spiritualiteit en de reinigende werking van wandelen en pelgrimeren.

Veel mensen wandelen of pelgrimeren. Zij beleven er allemaal iets aan. Wandelen maakt open, schept ruimte, verheldert het hoofd, geeft innerlijke rust. Het hoofd kan leeg worden. Het geeft gemoedsrust en energie. Het is een totaalervaring die je terugbrengt in het Hier en Nu.

Hieronder vind je inspirerende citaten over wandelen:

Wandelaars leven bij het moment.

Peer Witsel

Alleen gedachten die ons
tijdens het wandelen invallen
zijn waardevol.

Nietzsche

Een voettocht van duizend kilometer
begint met één stap.

Lao Tse

Ik loop mezelf elke dag
tot een staat van welbevinden,
weg van elke ziekte:

ik ben al lopend tot mijn beste gedachten gekomen
en ik ken geen gedachte zo bedrukkend
of men kan er wel van weglopen.
Dus als men gewoon blijft lopen,
komt alles vanzelf in orde.

Sören Kierkegaard

Het gaan verheldert het hoofd. Geen enkele depressie is opgewassen tegen een wandeling van dertig kilometer. De schroomvallige muze komt, in tegenstelling tot de horizon, steeds dichterbij.

Rommert Boonstra

Als je schoenen afgedragen zijn,
is de kracht van het leer
in je lichaamsvezels overgegaan.

Ik meet gezondheid af
aan het aantal schoenen
dat iemand versleten heeft.

Ralph Waldo Emerson

Niemand verdwaalde ooit op een rechte weg.

Goethe

Mensen maken vaak een pelgrimstocht als ze een belangrijk besluit moeten nemen, of als ze een periode willen afsluiten. Tijdens de reis onthaasten mensen, maken ze hun hoofd leeg en raken ze dieper aan de kern van hun leven. Alle zintuigen gaan open, voor ontmoetingen met anderen, de natuur en niet te vergeten het weer. We zijn zo gewend altijd in de auto te kruipen en niet te ervaren of het regent of hagelt, of het waait of warm is. Maar ben je te voet of op de fiets onderweg, dan bepaalt het weer wat je wel en niet kunt doen. Pelgrimeren maakt je aardser en hemelser tegelijk, vertellen pelgrims. De ervaringen hebben grote invloed op het verdere leven.

Joke Litjens

Ik ging wandelen. Plotseling stond ik stil en was ik vervuld van de gedachte dat ik geen lichaam en geest had. Ik zag alleen maar één groot verlicht Geheel.

Han-Shan, 16de-eeuwse Zen-geleerde

Pelgrimeren is bidden met je voeten.

Edin Van der Ham

Geen enkele depressie is opgewassen
tegen een wandeling van dertig kilometer.

Rommert Boonstra

Wandelen haalt de haast uit je hoofd.
Het brengt je terug in het Hier en Nu,
simpelweg omdat er niet meer is dan dat.
Door te wandelen krijg je
een nieuwe kijk op jezelf en je levensvragen.

Didi Joppe

De pelgrim loopt ter wille van het lopen. Hij loopt niet om aan te komen, maar om te lopen. De pas wordt de focus van de innerlijke concentratie. Reeds op een heel triviaal niveau vindt dat zijn neerslag in een rustgevende werking, zoals iedere wandelaar kent.

Willigis Jager

Wandelen is aan de maatschappij ontsnappen. Niemand kan je bereiken. Niemand weet waar je bent. Dat is prettig. Je loopt in een heerlijk nirvana, je gedachten gaan niet ver. Je observeert wel, maar je denkt niet. Je maakt je geen zorgen over de toekomst, je denkt niet over het verleden, je bent in de tijd. Dat is het fijne van wandelen.

J.J. Voskuil

8 opmerkingen:

  1. ja prachtige citaten lieve diana,
    zo begin je de eerste stap aan een wereldreis.

    zo mooi, soms samen dikwijls alleen

    maar gaan:-)
    een mooi blogje met veel wijsheden

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze zijn voor Ktje & haar Maatje, en leuk dat je de schoenen van haar in beeld brengt. ;-) Je ziet haar ook gaan in de afbeelding ;-)
    Top !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze spreuken pas ik zoveel mogelijk toe,
    dus hierin heb ik geen voorkeur. Ze zijn allen toepasselijk. Liefs ♥

    Mag ik mijn vriend A met de overzetboten,
    erop wijzen dat K meer gaat voor elegant schoeisel
    zelfs als het op wandelschoenen aankomt.
    Dat A meer fantasie heeft dan een sprookjesschrijver is hiermee alweer bewezen sie nàh.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach ja, koorte beentjes dus A dacht zevenmijlslaarzen ?!! ;-)

      Verwijderen
  4. Wandelen is zo relax. Over twee maanden zit ik weer in Zeeland om te wandelen. Ik kijk er naar uit.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De benenwagen is voor mij niet om te wandelen.
    Doe het wel omdat het gezond is maar neem liever de fiets...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. nu ik wandel graag
    en ben het ook geheel eens met al hier bovenstaande citaten

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Niemand heeft ooit de top bereikt door erop te vallen.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter