vrijdag 4 april 2014

Richt je aandacht


Op een dag vraagt een leraar aan zijn leerlingen om zich voor te bereiden op een test. De leraar legt bij iedere leerling een omgekeerd blad op tafel. Nadat de leraar alle bladen heeft uitgedeeld, zegt hij:

"Draai nu het blad maar om en kijk ernaar."

Tot ieders verbazing is het een wit vel met in het midden een zwarte stip. De leraar zegt vervolgens:

"Schrijf een essay over wat je ziet."

Alle leerlingen zijn verbaasd en beginnen te schrijven. Na verloop van tijd leveren ze hun essay bij de leraar in. De leraar kijkt naar de verhalen en iedereen wacht in spanning af.

"Zo," zegt de leraar "deze test diende als een les in het leven. Geen één van jullie sprak over het mooie witte vel. Een ieder heeft zijn aandacht gericht op de zwarte stip. Hetzelfde gebeurt in ons leven. In het leven hebben we een groot wit vel om naar te kijken, maar we richten ons vaak op de zwarte vlekken."

Dit verhaal spreekt voor zich. Ook ik maak me er schuldig aan. Ik hoor 9 positieve woorden, maar de ene negatieve blijft hangen. Ik hoor haar nog vertellen hoe het slechte nieuws zich vastzette in haar leven en dat het het goede nieuws later geen ingang kan vinden. Ze houdt vast aan de zwarte stip. Het leven is zoveel meer dan ... Als je dat kan zien dan kan je alle zwarte stippen aan.

13 opmerkingen:

  1. als leerling denk je heel anders dan een volwassen mens, ze zouden het na 10 jaar nog eens moeten vragen....ik herinner het me ook zo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nee niet meer:-) vroeger wel maar nu niet meer,
    omdat je steeds vaker om je heen alle ellende ziet en het leven maar zó kort is,
    genieten van alles wat je kunt, en ziekte en dood, loslaten waar je niets aan kunt doen..

    maak er een fijne dag van Diana,
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mogge Diana
    heb ik gister toch iets gemist , maar het gemis ken ik niet zo het daar staat
    en hier , ja ik kijk nu zeker naar het hele vel , maar of ik dat als kind ook had gedaan , waarschijnlijk niet
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mogguh Diana,
    Ja, het leven is meer dan alleen zwarte stippen. Ik kijk er vaak omheen, of probeer een oplossing te vinden om er omheen te geraken.
    IK ken genoeg mensen die alleen de zwarte stippen zien. Jammer, want er is inderdaad zoveel meer.
    Maar het valt te leren :) En het scheelt of je iemand om je heen hebt die wel veel witte vellen ziet.

    Vandaag wordt een mooie dag. :) En ik wens jou ook een mooie dag. x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is niet slecht om de zwarte stip te benoemen, maar je moet wel het grote plaatje kunnen zien.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een waar verhaal,
    maar ik richt mij liever op de dag,
    naar wat die brengen mag
    en als hij een zwarte stip heeft
    gom ik die effe weg. Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een prachtverhaal en je focussen op het geheel is een goed plan....al denk ik dat ik dat al lang doe...want geniet volop van wat het leven me te bieden heeft...ook met zwarte stippen.
    Groetjes en fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Pluk de dag en geniet van de kleine dingen, nare vlekjes kunnen (soms) weggepoetst worden.
    Op naar een fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo waren er twee bevriende dominees. De ene zei: Ik moet iedere week moeite doen voor mijn preek. De ander sprak: Ik heb aan een enkel woord genoeg om de preek en de psalmen aan vast te verwoorden. De Bijbel veranderd niet en die ken ik toch wel grotendeels uit mijn hoofd. "Ik ook zei de ander, en toch heb ik er moeite mee."
    "Weet je wat, als je een keer vrijaf bent kom je bij mij naar de preek luisteren. En dan wil ik dat je op de kansel een papier legt met één enkel woord en daar zal ik mijn preek over houden."
    En zo geschiede. Op een zondagmorgen, de dominee die een ochtend vrijaf had, had een papier op de kanselbijbel gelegd. De dienstdoende dominee keek ernaar: niets.... Misschien lag het papier op z'n kop: andere zijde: niets.....
    Vanaf de cancel keek de dienstdoende dominee naar zijn collega, die hem een beetje spottend zat aan te grijnzen, maar verbleekte toen de dienstdoende dominee het hoofd ophief, zijn gemeenteleden aankeek en met luidde stem sprak: "En uit NIETS schiep God hemel en aarde...."
    Zo zie je dat een leeg vel een grote betekenis kan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik probeer beide te zien ....

    Dank je voor de felicitaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Diana,
    Rijke, diepgaande blog. Dank je wel
    Ik verwijs er graag naar (zie link).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Er zijn genoeg mensen die alleen maar achterom kijken naar de ellende die ze hebben meegemaakt, alsof ze erin blijven zwelgen. Ik kijk liever vooruit, er is altijd hoop, hoe somber de toekomst ook lijkt. En soms is er maar een minpuntje, en dan zo'n mooi leeg wit vel... Ik zal 'm onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter