donderdag 19 december 2013

Hoe je wordt verleid door je eigen supermarkt


Wil je de kneepjes leren van subtiele, menselijke beïnvloeding. (marketing) Je hoeft niet verder te lopen dan je eigen supermarkt. Behalve levensmiddelen, ziet de scherpe observeerder er een bonte verzameling manipulatietechnieken uitgestald. Laten we ze eens nalopen.

Allereerst het winkelwagentje. Dat bestaat al sinds 1938 en is ontworpen om jou zoveel mogelijk te laten kopen. Ondervakjes, tussenvakjes, bovenvakjes, kinderzitje, haakjes. Pak jij een mandje? Geeft niks, ook dan koop je waarschijnlijk meer dan je nodig hebt. We lopen verder.

Het is je vast wel eens opgevallen dat je de lekker geurende bloemen en vers banket aan het begin van de supermarkt vindt. Die geuren geven je direct een fijn en veilig gevoel en zullen je eerder stimuleren om impulsaankopen te doen.

Verder zullen de aangename temperatuur, genoeg ruimte en ontspannen muziek maken dat je langer wilt blijven hangen. Drukke, overvolle ruimtes met botsende winkelwagentjes willen de meeste mensen zo snel mogelijk ontvluchten. Een supermarkt moet groot zijn. Klassieke muziek stimuleert overigens de verkoop van duurdere, exclusieve producten.

(Om bovenstaande redenen gebruiken ziekenhuizen overigens een tegengestelde truc: kille kamers met ongezellig licht en matig eten maken dat je zo snel mogelijk beter wilt worden om naar huis te gaan.)

Ben je niet zo gevoelig voor sfeer? Dan is hier volgende truc: de meest essentiële voedingsmiddelen - zoals zuivel en groenten - staan vaak achterin de supermarkt. Je moet dus sowieso de hele supermarkt doorlopen om die te vinden. Klanten worden zo door de supermarkt gestimuleerd om alle schappen langs te lopen. In sommige supermarkten word je door de inrichting zelfs gedwongen om alle gangen af te lopen. Verkoop technisch is het zinnig elke wandelgang met meerdere soorten boodschappen te vullen. Liefst in een logische combinatie. De kans dat je het ene product nodig hebt, maakt misschien ook dat je een ander product koopt. Als je toch al een biertje koopt, waarom dan geen zakje borrelnoten?

De artikelen waarvan de supermarkt wil dat je ze koopt (omdat ze duurder zijn en de omzet verhogen) staan op ooghoogte. B-producten en producten met grote verpakkingen (waardoor ze relatief goedkoper zijn) liggen onderaan. Exclusieve en dure producten worden vaak opzichtig aan de uiteinden van een gang aangeboden. Je kinderen worden ook gemanipuleerd, alles wat zij interessant vinden ligt op hun ooghoogte, zodat zij jou wel herinneren aan wat je zelf niet nodig hebt.

Daarnaast vind je overal aanbiedingen. Mensen krijgen universeel een warm gevoel van verrassingen, cadeautjes en aanbiedingen. Al scheelt het soms maar 5 cent, toch triggert het schreeuwende aanbiedingskaartje dat het product ons opvalt en zijn we eerder geneigd het te proberen. Een andere truc is om een product dat niet in de aanbieding is, te plaatsen in de bakken waar normaliter de aanbiedingen staan. Op die manier nemen veel mensen onterecht aan dat het niet afgeprijsde product wel in de aanbieding is. Albert Heijn doet dat vaak.

Ben je de hele supermarkt door? Zelfs bij de kassa ben je niet veilig voor manipulatie. Tijdens het wachten krijg je ruimschoots de kans om je te verlekkeren aan snelle snacks, zoetigheid, sigaretten, slechte tijdschriften en leuke aanbiedingen.

'Weet je wat, ik neem dit strak geprijsde doosje bonbons
voor de buurvrouw mee.'

Dan wordt er gevraagd naar je bonuskaart. Uiteraard heb je die want je wilt die korting niet mislopen. Daarnaast zorgt die kaart gevoelsmatig voor extra binding tussen jou en de supermarkt.

Marcelino Lopez

11 opmerkingen:

  1. je hebt ergens gelijk, je moet altijd de hele winkel doorlopen om aan het belangrijkste zoals fruit te komen. ik zelf ben een vlugge winkelaar, ik neem wat ik nodig heb en ben weg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mogguh Diana,
    Nou, bij mij heeft de super pech. Ik laat me niet verleiden door hun. Ik kom met een lijstje en koop bijna alles wat er opstaat. Bijna alles, want door concentratie vergeet ik wel eens wat. Verder moet ik net als iedereen op mijn centjes letten, dus hou me keurig aan dat geen ik nodig heb om in leven te blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeiemorgen Diana,
    er is echt goed over nagedacht hé,:-)

    OT

    het kleine hondje ( sam) is van mijn overburen, hij mag vaak met ons mee gaan wandelen, Ace vind dat ook erg gezellig,
    maar ik breng hem braaf weer naar huis:-)
    het is een lieverd:-)
    net als jij, dank j e wel Diana, hele fijne kerstdagen gewenst hé, xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mogge Diana
    ja aan mij is al deze grappenmakerij ook niet besteed , ik koop wat ik nodig heb en meer niet , maar zal er eens opletten zo jij het hier beschrijft hihi
    wie weet komt het omdat ik een hekel heb aan shoppen zo snel mogelijk weg als was het een ziekenhuis

    ben blij dat je genoten hebt van de mooie ppsjes en dat je zelfs mijn fotograaf kunsten mooi vind , vind ik dan weer mooi
    je pakt de foto maar en zet het bij vast een mooi gedicht
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Boodschappenlijstje en daar houd ik mij (meestal, (zwakke punt is chocolade)) aan. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is maar zeldzaam dat ik meer koop dan op mijn briefje staat. De kar groot. Ach valt best mee, ik drop er gewoon twee kinderen in en hij is zo gevuld ;-)

    Love As Always
    Di mario

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik koop bewust, hou mij ook aan mijn vaste gewoonten.
    Kijk ook altijd op de onderste schappen want daar staan de minder dure produkten. Op ooghoogte wordt je idd verleid. Bied men mij iets aan om te proeven zal ik altijd vriendelijk danken, als ze vragen waarom: zeg ik dat liever niet te hebben.
    Zo een kar is handig als ze rijdt, de wieltjes zijn vaak een hel, al weegt een mandje algauw door. Aan bonnetjes en de hele battaklank doe ik niet mee, als ik al kies vr witte produkten etc ... gelden die toch niet. ♥
    ( ik heb nooit beweerd te moeten reageren! ik doe dat omdat ik het graag doe)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Diana
    Ik verklaar me bij deze schuldig aan het kopen van dingen die niet op het lijstje staan whahaha...niks mis mee als je dat kan dus geen probleem...maar wel erger ik me idd aan die zogenaamde aanbiedingen wat er geen zijn en geef steevast comentaar erop...maar in uitrekenen in % korting ben ik snel...en ben wel prijsbewust...maar geef dat aan andere singen weer volop uit dus de suup krijgt zowiezo wat ze willen hebben...mijn centjes haha...leuk blogje!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Inderdaad dat is zo Diana ! Er zijn psychologen en zelfs kinderpsychologen , die meehelpen aan de opbouw , reclame van ees supermarkt. AH is voor het eerst in Roeselare gekomen (is er nog) en heeft een ware prijzenoorlog ontketend . Maar AH zijn op verkoop gebied echte schurken ! Te lang om te verduidelijken ! Daar zet ik geen voet meer binnen . Het is niet om dat het Nederlands is !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hoeft geen copyright bij hoor , deze bomen staan op de Veluwe en voor een ieder vrij te zien
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  11. in de supermarkt ik ga staan groenten, fruit en zuivel in het begin

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter