dinsdag 18 januari 2022

Citaten over je geestelijke gezondheid

Beroemde sofa van Sigmund Freud

The mind and body
are not separate.
What affects one,
affects the other.

***

Geestelijke eenzaamheid maakt krachtig. 
De sterkste mens is hij, die het meest alleen staat.

Henrik Ibsen

Natuurlijke bekwaamheid kan gewoonlijk het gebrek aan ontwikkeling goedmaken; maar geen geestelijke ontwikkeling kan het gebrek aan bekwaamheid goedmaken.

***

Het advies dat ik zou geven aan iemand die stilletjes worstelt, is: je hoeft niet zo te leven. Je hoeft niet in stilte te worstelen. Je kunt on-stil zijn. Je kunt goed leven met een psychische aandoening, zolang je er maar met iemand over praat, want het is erg belangrijk dat je je ervaring met mensen deelt, zodat je de hulp kunt krijgen die je nodig hebt.

Demi Lovato

Je hoeft niet altijd positief te zijn. Het is prima om je verdrietig, boos, geïrriteerd, gefrustreerd, bang en angstig te voelen. Gevoelens hebben maakt je geen negatief persoon. Het maakt je mens.

Lori Deschene

In alles zit een barst,
zo komt het licht binnen.

Leonard Cohen

Psychische problemen bepalen niet wie je bent. Ze zijn iets wat je ervaart. Je loopt in de regen en je voelt de regen, maar je bent niet de regen.

Matt Haig

Als je gebroken bent,
hoef je niet gebroken te blijven.

Selena Gomez

Pas als we verdwaald zijn, 
beginnen we onszelf te begrijpen

Henry David Thoreau

Er is hoop, 
zelfs als je hersenen je vertellen
dat die er niet is.

John groen

Als je door een moeilijke tijd gaat,
blijf doorgaan.

Winston Churchil

Verander wat je kunt,
beheer wat je niet kunt.

Raymond McCauley

Geestelijke gezondheid beïnvloedt elk aspect van je leven.
Het is niet alleen dit leuke kleine probleem
dat je in een doos kunt stoppen.

Shannon Purser

Je huidige omstandigheden bepalen niet 
waar je heen kunt gaan; 
ze bepalen alleen waar je begint.

Nest Qubein

Jij bent het enige in deze wereld, boven alle andere dingen, dat je nooit mag opgeven. Toen ik op de middelbare school zat, worstelde ik met ernstige angst en depressie en de hulp en steun die ik kreeg van mijn familie en een therapeut heeft mijn leven gered. Hulp vragen is de eerste stap. Je bent kostbaarder voor deze wereld dan je ooit zult weten.

Lili Rijnhart

Je hoeft je gedachten niet te beheersen. 
Je moet gewoon stoppen
je door hen te laten beheersen.

Dan Millman

De beste uitweg is altijd door.

Robert Frost

Het is tijdens onze donkerste momenten
dat we ons moeten concentreren
om het licht te zien.

Aristoteles

Ik ben gebogen, maar niet gebroken. Ik ben getekend, maar niet misvormd. Ik ben verdrietig, maar niet hopeloos. Ik ben moe, maar niet machteloos. Ik ben boos, maar niet verbitterd. Ik ben depressief, maar geef niet op.

***

Neem een douche, was de dag af. Drink een glas water. Maak de kamer donker. Ga liggen en sluit je ogen. Let op de stilte. Let op je hart. Nog steeds kloppend. Nog steeds aan het vechten. Je hebt het tenslotte gehaald. Je hebt het gehaald, een andere dag. En je kunt er nog een maken. Je doet het prima.

Charlotte Eriksson

Het is oké om een depressie te hebben, het is oké om angst te hebben en het is oké om een aanpassingsstoornis te hebben. We moeten het gesprek verbeteren. We hebben allemaal mentale gezondheid op dezelfde manier als we allemaal fysieke gezondheid hebben.

***

Net toen de rups dacht dat de wereld verging,
veranderde hij in een vlinder.

***

Als je niet kunt vliegen, ren dan.
Als je niet kunt rennen, loop dan. 
Als je niet kunt lopen, kruip dan, 
maar blijf vooral in beweging.

Martin Luther King jr.

Geluk kan zelfs in de donkerste tijden worden gevonden,
als men er maar aan denkt het licht aan te doen.

***

Ik kan de richting van de wind niet veranderen, 
maar ik kan mijn zeilen aanpassen 
om altijd mijn bestemming te bereiken.

***

Soms klim je 's ochtends uit bed en denk je:
ik ga het niet halen, maar je lacht van binnen
- je herinnert je alle keren dat je je zo hebt gevoeld.

Charles Bukowski

Jouw ziekte is niet je identiteit.
Je chemie is niet je karakter.

Rick Warren

Je ergste vijand kan je niet zo kwaad doen
als je eigen onbewaakte gedachten.

Boeddha

Het zijn niet de blauwe plekken op het lichaam die pijn doen. Het zijn de wonden van het hart en de littekens op de geest.

Aisha Mirza

Geestelijke gezondheid… 
is geen bestemming maar een proces.
Het gaat erom hoe je rijdt, 
niet waar je heen gaat.

Noam Shpancer

Wat ik zo leuk vind aan therapie, is dat ze je vertellen wat je blinde vlekken zijn. Hoewel dat ongemakkelijk en pijnlijk is, geeft het je iets om mee te werken.

***

Iedereen kan worden getroffen [door een psychische aandoening], ondanks hun mate van succes of hun plaats in de voedselketen. Sterker nog, de kans is groot dat je iemand kent die er al bijna mee worstelt, 20% van de Amerikaanse volwassenen heeft te maken met een vorm van geestesziekte in hun leven. Dus waarom praten we er niet over?

Kristen Bell

Een klein barstje betekent niet dat je gebroken bent,
het betekent dat je op de proef bent gesteld
en niet uit elkaar bent gevallen.

Linda Poindexter

Geestelijke gezondheid is net zo belangrijk als ... 
lichamelijke gezondheid en verdient 
dezelfde kwaliteit van ondersteuning.

Kate Middleton

Je bent niet je ziekte. Je hebt een persoonlijk verhaal te vertellen. Je hebt een naam, een geschiedenis, een persoonlijkheid. Jezelf blijven is onderdeel van de strijd.

Julian Seifter

Alles wat menselijk is, is te vermelden, en alles wat vermeld kan worden, kan beter beheersbaar zijn. Als we over onze gevoelens kunnen praten, worden ze minder overweldigend, minder verontrustend en minder eng.

Fred Rogers

Het moedigste wat ik ooit heb gedaan,
was doorgaan met mijn leven toen ik dood wilde.

Juliette Lewis

Wat geestelijke gezondheid nodig heeft,
is meer zonlicht, meer openhartigheid
en meer onbeschaamde gesprekken.

Glenn Close

Diep ademhalen is
de liefdestaal van ons zenuwstelsel.

Dr. Lauren Fogel Mersy

Als er geen strijd is, 
is er geen vooruitgang.

Frederick Douglas

5 opmerkingen:

  1. Daar zitten mooie teksten tussen.

    Love as always
    dimario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel taboe nog op geestelijke problemen, en toch genoeg mensen kampen er mee. En de overheid bezuinigd op de GGZ. Mooie citaten zitten er tussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met plezier gelezen...mooie zitten er tussen :)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jammer dat men er te weinig aandacht besteedt ....

    en de wachtlijsten in Vlaanderen zijn bijzonder lang

    wel mooie citaten...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vele goede zitten er inderdaad weer tussen en weer knap werk geleverd.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter