zaterdag 5 maart 2022

De gekste Friese uitspraken



Alle Friezen zullen deze uitspraken zeker herkennen, terwijl de Hollanders waarschijnlijk zoiets hebben van, 'Huh, wat betekent dit allemaal?'. Fries is een hele andere taal dan Nederlands. Ik heb een paar van de gekste Friese uitspraken voor je bij elkaar gezet.  Misschien herken jij ze en anders leer je weer wat nieuws.

1. 'As hy syn holle op it kessen leit,
slept syn kont al'

Friesen zeggen dit vaak tegen mensen die snel in slaapvallen. Anderen zullen waarschijnlijk eerder slaapkop zeggen.

2. 'Mem en heit'

Mem komt nog een soort van in de buurt bij mam. Heit betekent vader alleen zou je dat echt niet zeggen. 
Veel mensen zullen dan ook geen idee hebben.

3. 'Pake en beppe'

Mem en heit hebben natuurlijk ook ouders en dat voor jou opa en oma. Alleen zeggen ze in Friesland niet opa en oma,
maar pake en beppe.

4. 'Tútsje'

Een tútsje, wat is dat nou weer, zal je vast denken. Een tútsje is het Friese woord voor zoenen. Een kusje.

5. 'De poes van de buurvrouw is er uitgenaaid' * 

Dit klinkt een beetje vreemd. Het komt uit een Friese zin, is te letterlijk vertaalt. Ze hebben het over een kat, 
de kat is namelijk ontsnapt.

6. Fryslan 'Dêr bin ik hikke en tein'

Dit betekent: Friesland daar ben ik geboren en getogen.

7. 'In bytsje bryk is in minske lyk.'

Dit is een hele mooie uitspraak, het betekend: niemand is perfect.
Je bent goed zoals je bent.

8. 'Dêr haw ik gjin ferlet fan'

Dit zeg je als je ergens eigenlijk niet echt de behoefte aan hebt.

9. 'Suver nuver'

Als iets niet helemaal klopt 
en een beetje vreemd is zeg je 'suver nuver'.

10. 'Heb je de slaap al uit?' *

Heb je de slaap al uit, wat betekent dit nu weer? Dat je bent uitgeslapen of dat je wilt uitslapen. Ook te letterlijk vertaalt uit een Friese zin. Je zegt dit vaak als je benieuwd bent
of iemand al wakker is.

11. 'Foare de kofje net eamelje'

Deze zin betekent dat je voor de koffie niet moet zeuren.

12. 'Wat de boer net kin,
dat yt hy net'

Dit is de Friese vertaling van het Nederlandse spreekwoord:
Wat de boer niet kent eet hij niet.

13. 'Bûter, brea en griene tsiis,
wa't dat net sizze kin
is gjin oprjochte Fries'

Dit betekent: boter, brood en groene kaas, 
wie dat niet kan zeggen is geen oprechte Fries.

Bron: beautify.nl,
Spreekwoorden-gezegden.nl, Friesland-post


* Frisisme - Taalfoutjes.

6 opmerkingen:

  1. 'Tútsje' die ga ik onthouden :)
    Pake en Beppe en Mem en Heit maar de rest is vreemd al zijn er wel raakvlakken met het brabants. bv 12
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sommige uitspraken ken ik. Een tante van me woont in Gorredijk samen met haar nieuwe man die ik ook maar gewoon als oom beschouw. Mijn tante is van oorsprong geen Fries, haar man wel. En die spreekt nagenoeg geen abn :D
    Fijn w-end!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. myn mem wie in friezine
    en praat thús altyd de Fryske taal
    wy en ik ha noch in protte by famylje yn Makkum west
    Dat ik koe nochal wat fan dyn blog lêze

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pake en beppe wist ik wel

    die nummer 13, lukt me wel niet

    hopelijk hebben ze er ook andere kaas ?

    in moaie sneintejûn ..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pake en Beppe vind ik zo knus en lief klinken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat zijn hele leuke uitspraken in het fris. NR 10 en 13 waren mij ook bekend.
    ik ha it graach wer lêzen en winsk do moaie dagen.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter