woensdag 9 februari 2022

The simulation hypothesis

Engels gesproken


Is alles een illusoire simulatie? Werd de wereld gecreëerd door een niet-fysieke kracht waarmee we kunnen communiceren en mogelijk invloed kunnen uitoefenen met onze geest, waardoor we deelnemen aan de creatie van onze eigen realiteit? Dit zijn de grootse existentiële vragen die centraal staan ​​in deze documentaire, die kijkers kennis laat maken met het concept van de simulatiehypothese. De film geeft aan dat er geavanceerde natuurkundige experimenten zijn die suggereren dat de simulatiehypothese waar zou kunnen zijn, en begint met een herziening van twee primaire filosofieën over de aard van het leven: materialisme en idealisme. 

Het materialisme, voor het eerst geïntroduceerd door Democritus, schrijft het atoom toe als de basis voor alle realiteit, waardoor bewustzijn het resultaat is van een materieel proces. Plato, aan de andere kant, geloofde dat het de geest zelf is die plaats maakt voor materie; daarom wordt de werkelijkheid gedragen door ideeën. De simulatiehypothese, die de filmmakers sterk vergelijken met de populaire sciencefictionfilm The Matrix, stelt dat materie en ideeën het resultaat zijn van een complexe digitale simulatie, iets dat lijkt op een videogame. Theoretisch natuurkundigen pleiten voor een programmeerbaar universum en stellen dat er bewijs is dat computercode in de natuur te vinden is en dat wij, simpel gezegd, uitdrukkingen van een code zijn. 

Zijn we zelf samengesteld uit binaire strings van nullen en enen? Zou het kunnen dat subatomaire deeltjes het antwoord van de natuur zijn op de bits en pixels waaruit digitale werelden zijn samengesteld? Hoewel er veel wetenschappelijk jargon is, is er een onderliggende creationistische overtuiging achter de simulatiehypothese - als de wereld in feite een programma is, moet iemand het hebben geschreven. Maar wie of wat? De film suggereert dat mensen via het onderbewustzijn een aangeboren mentale verbinding hebben met deze universele programmeur.




Links: https://topdocumentaryfilms.com/

6 opmerkingen:

  1. Ik ben er van overtuigd dat er meer is tussen hemel en aarde. Kijk naar de oude volken die de aarde bewoond hebben. Hun tempels, hun manier van leven, hun geloof. Ik heb diverse boeken van onder ander Erich von Däniken die die het meest bekend is van zijn controversiële ideeën over buitenaardse invloed op menselijke cultuur in de prehistorie. Daar geloof ik dan weer meer in dan dat we uit enen en nullen bestaan, of onderdeel zijn van een digitaal programma. Ik ga toch de video later bekijken want uiteraard benieuwd naar en ik vind het interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit gaat boven mijn pet...oftewel stop het er maar onder ;) Vind het filmpje wel interessant om te kijken...dan houd het op haha
    Oja waarom kan je niet reageren bij de vorige blogjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wel moeilijk zo vroeg op de morgen, maar ik heb het nu al 3x gelezen....
    .Een @->- voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. eenvoudig is dit wel niet..

    "je pense donc je suis" wist Descartes

    en daar twijfel ik niet aan

    prettige zondag


    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb tijd gevonden de video te zien. Ik moet zeggen dat ik het erg interessant vond. Dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter